Hit (2437) F-52

Peygamberimizin Rüyada Görülmesi III - Kim Beni Rüyada Görürse Uyanıkken De Görecektir Hadisi

İlim Dalı : Tasavvuf Konusu :
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2007-12-14 Güncelleyen : /2019-05-17
Soru: Peygamberimizin ''kim beni rüyada görürse uyanıkken de görecektir.’’ hadisinin sıhhat derecesi nedir? Sahihse bu rivayetin diğer benzer hükümler içeren nakilleriyle birlikte delil olacağı hükümler nelerdir? Ehli sünnet alimleri bu hadisin ifade ettiği hükümler konusunda neler söylemişlerdir? 
 
el Cevab:
Peygamberimizin Görülmesiyle Alakalı Hadis Ve Rivayetleri;
Hadisi İmam el Buhari rivayet etmiştir.  Metni ; ''kim beni rüyasında görürse uyanıkken de görecektir, elbette şeytan benim şeklime giremez.''  Şeklindedir.[1]
 
من رأني في المنام فسيراني في اليقظة، ولا يتمثل الشيطان بي
 
Bu hadisin buhari  dışındaki rivayetlerinde  ''..beni uyanıkken de görecektir '' ifadesinden hemen sonra '' veya sanki beni uyanıkken görmüş gibi olacaktır '' gibi bir ek cümle daha vardır. 
Arapça metni şudur: 
 
من رآني في المنام فسيراني في اليقظة أو فكأنما رآني في اليقظة
 
Buna göre toplu tercüme : '' kim beni rüyasında görürse uyanıkken de görecektir,veya uyanıkken görmüş gibi olacaktır . Elbette şeytan benim şeklime giremez'' şeklinde olur.
Yani bu hadisin ravisi bu cümle de    ''Beni uyanıkken de görecektir '' mi dedi yoksa '' uyanıkken görmüş gibi olacaktır''  mı dedi… tereddüt etmiştir. 
İmam el Buhari ravinin tereddütü olmayan rivayeti nakletmiş, diğer bazı muhaddisler de ravinin tereddütüyle birlikte rivayeti nakletmişlerdir. 
-----
Bu rivayetin İmam Müslim deki metni şudur: 
'' Kim beni rüyasında görürse uyanıkken de görecektir veya uyanıkken görmüş gibi olacaktır. Elbette şeytan benim şeklime giremez''[2]
 
من رآني في المنام فسيراني في اليقظة أو لكأنما رآني في اليقظة لا يتمثل الشيطان بي 
 
Not:
Üzerinde iyice düşünüldüğünde  görüleceği üzere rivayet sahihtir. Ravinin tereddüt etmesi rivayetin ifade ettiği hukmu iptal etmez. Buna göre: efendimizi gören gerçekte efendimizi görmüştür müjdesi sabittir. Ama efendimizin rüyada görülmesi uyanıkken görülmesi gibi doğrudur ve haktır. Bu mana da sabittir. Ama bu noktadan sonra kim buharinin rivayetindeki gibi efendimizi uyanıkken de görürse bu bir keramet olur. Görülen efendimzizin misalidir. Bedeni değildir. 
 
Yukarıdaki hadis hakkında islam ulemasının yorumlarını daha sonra ayrıca ifade edeceğim. 
 
Ehli sünnet alimleri hadisin ve rivayetlerinin çerçevesinde efendimizin şemail kitaplarında tanımlandığı gibi görülmesi durumunda bu görülenin efendimiz olduğunda ittifak halindedirler. 
 
Şemail kitaplarında tanımlandığının dışında bir surette görülen şahıslar ve ya görüntüler, yüzü görülmeden olan rüyalar, görülse bile vucudu efendimizin vucud tanımlarına uymayan ruyalarda görülenler efendimiz değildir. RÜYA TABİRCİLERİ bu rüyaları uygun şekillerde tabir ederler. Örneğin imam ebu hanifenin efendimizin mezarını kazıp kemiklerini toplaması ve onları göğsünün üstüne koyması rüyası vardır. 
Konu hakkında efendimizin biz peygamberlerin bedenlerini toprak yemez, muhafaza olunuruz '' şeklindeki hadisine göre efendimizin kemikleri etinden ayrılmadan mezarında öldüğü halde bulunmakta olmalıdır. İmam ebu hanifenin rüyası ise rüyadır ve dönemin tabir alimi ibn sirin tarafından efendimizin ilmini toplamakla tabir edilmiştir. 
 
 
 
 

[1] el Buhari ,es sahih, h no : 6592
[2] Muslim , es Sahih h no : 2266