İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Namaz |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2025-01-15 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Kaza namazları ne zaman kılınır?
el Cevab: Haram vakitlerde kılınmaz.
Sabah namazının farzından sonra güneş doğuncaya kadar da kılınmamalıdır.
Mülahaza: Esra Güven
-Neden sabah namazının farzının arkasına kılınmaz? Bende kılınması yasak olan vakitler hariç hiç kaza namazı kılınmaz diye duymadım okumadım, kaynağını söyler misiniz?
el Cevab: Bu konuda daha önce geniş cevaplar yazdım. Konu ile ilgili link;
http://www.eskieserler.com/Eski/Eserler/Fetva/294/Hanefi-Mezhebine-Gore-Sabah-Namazinin-Ardindan-Kaza-Namazi-Kilmanin-Hukmu.asp?LID=TR&ID=294
Sabah namazı Hanefi fukahasına göre namazın son vaktinde cemaatle kılınır. Birey olarak kılınsa da güneş doğuncaya kadar beklenilir başka namaz kılınmaz.
Şafiiler sabah namazını vaktin girmesiyle kılarlar ve efdal olanın bu olduğunu ifad ederler. Buna göre de daha epeyce bir vakit olduğundan kaza namazına cevaz vermişlerdir.
Bir diğer farklılık sebebi de Hanefiler güneşin doğma öncesi ve az sonrası ile güneşin batma öncesi vakitlerde namaz kılınmasını caiz görmezler.
Şafiiler ise kim ikindiden bir rekat namaza yetiştirirse ikindiyi yetiştirmiştir rivayetine dayanarak güneşin batması anına çok yakın olsa da namazın kılınmasına cevaz verirler.
Mülahaza: Eyüp Yeşilyurt
Namazın kazası olmadığı için kaza namazı yoktur.
Hz . Peygamber sav kaza namazı diye bir namaz kılmamıştır. Nafile namazın vaktini anlarız da meşru olmayan bir namazın vaktini anlayamayız.
Namaz kazaya bırakılamaz...
Unutkanlık, şuur kaybı, baygınlık ve uyku haricinde namazın mazereti yoktur.
Yok olan bir şeyin vaktini sormak ne kadar doğru?
el Cevab: Eyup Yeşilyurt
Namazın kazası yoktur sözünüz hatalıdır.
Namazın şeriatte meşru olan kazası hata ile unutularak ya da uyuyarak namaz vakti geçirildikten sonra o vaktinde kılınamayan namazlar için sabittir ve meşruluğunda tereddüt yoktur.
Efendimiz de kaza namazı kılmıştır. Sünnetleri de kaza etmiştir.
-Namazı bile bile vakti kılmayan ama sonradan namaz borçlarını ödemek isteyen bir müminin namazlarını kaza etmesinin hükmü
1- Allah’ın namaz kılın emrinin yerine getirilmemiş olmasına dayanır ve gereklilik devam ettiği için kılınması gerekir.
2-Bilerek namazı kazaya bırakan ile unutarak bırakan arasında esasen fark yoktur. Birisi günahkar olur birisi Şer’i açıdan mazur görülmüştür o kadar.
Namazın kazası yoktur,anlayışı köksüz bir anlayış ve görüştür.