İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : İmamlık |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2006-11-15 | Güncelleyen : /2020-03-29 |
Soru: ''The prophet had even nominated a woman, Umm Waraka, a hafız of the Quran,as the imam of a mosque in Madina where she led the prayer even with man as followers(Ibn Hanbal,Musnad)''
M. Hamidullah(Constitutional Proplems in Earyl Islam)
Hamidullah'ın makalesinde böyle bir hadisten bahsediliyor, Müsned'de geçen.
''Peygamber Ummu Varaka adında hafız bir kadını cemaati erkekler olduğu halde Medine'de bir camiye imam olarak tayin etti'' Hamidullah'ın Erken İslam Tarihi'nde Yapısal Problemler adlı makalesinde bu hadisi delil göstererek hz. Fatıma'nın da muhtemel halife adaylarından olduğunu savunuyor. Kadının kadına imamlığını ve hatta kadının kocasına imamlığını Seyyid Sabık'tan okumuştum (kocasına imamlığı konusunda tam emin değilim) ama.
Kadının Başka Erkeklere İmamlığı Konusunda Böyle Bir Hadis Var Mıdır? Varsa Sıhhati Nedir? Bir de Kadının Başka Erkeklere İmamlığı Caizdir Diyen Alimimiz Var Mıdır?
el Cevab: Kadının kadınlara imamlığı beraber namaz kılmaları manasıyla variddir.
Ek 1;
-Kadının erkeklere imamlığı 4 mezhebe göre sahih değildir.
Namazda erkeğin kadına tabi olması sahih değildir. [1]
Maliki mezhebinde böyle bir durum oluşursa namazın iadesi gerekir[2].
İmam Şafii kadınların erkeklerin ve çocukların bulunduğu bir cemaatte kadın imamlık yaparsa kadın ve kadınların ve kız çocuklarının namazları sahih ama erkekler ve erkek çocukların namazları batıl olur iade etmeleri gerekir fetvasını vermiştir[3].
Hanbeli mezhebinde de kadınların erkeklere imamati sahih değildir.[4]
Zahiri mezhebinde de hüküm aynıdır. Kadın erkeğin önüne geçse bile namazı ifsad olur.[5]
Ek 2;
Hz. Fatıma’nın muhtemel halife adaylarından olması ‘’seviyesiz ve mesnedsiz‘’ bir iddiadır. Bugüne kadar Muhammed Ebu Zehra’nın Ebu Hanife isimli eserinde İmam Ebu Hanife’ye nisbet ettiği ‘’o hilafetin Hz. Ali’nin Fatıma’dan olan çocuklarına ait olduğuna inanıyordu ‘’ mesnedini duymuştum ama Muhammed hamidullaha nisbet ettiğiniz bu fikri duymamıştım. Bir insana bir şeyi nisbet edince elden geldiğince kaynak ve sayfa numarası verin ki kontrol edilme şansımız olsun.
Ek 3;
Ummu Varaka hadisi,
Peygamberimizin Ummu Varaka’yı ev ahalisine imam olarak tayin etmesi manasındaki rivayettir.
Sened ve metin itibarıyla kritik edilmiştir.
Ev halkından kasdın kadının kadınlara imameti olduğu anlaşılmaktadır.
Ek 4;
Muhammed hamidullah kitap ve sünnet çizgisinde bir ilim adamı değildir. Çok sayıda kitap ve sünnete ve ehli sünnet akidesine muhalefeti vardır.(Gerekirse bunu detaylandırırım)
Mülahaza: Eski Eserler
İmam Taberi ve İbn Arabi' nin kadınların erkeklere imamlık yapmasına cevaz verdikleri söyleniyor.
el Cevab: Bu nakli nereden yaptınız acaba
Mülahaza: Eski Eserler
Okuduğum adres
http://www.egypty.com/nafeza/muslim_imam.asp
el Cevab: İmam Taberi hangi Taberi acaba İbn Arabi hangisi çok sayıda bu lakaplarla anılan şii ve sünni alim var. Böyle durumlarda yazarın tam ismini ya da doğum, ölüm tarihini, eserinin adını vermek lazım.
Mülahaza: Idris Cebeci
Yard.doç.dr. Yakup Mahmutoğlu'nın "Namazda Kadının İmameti" adlı güzel bir makalesi var. (Detay indirme linkindedir)
Mülahaza: Merve Özken
Kıyamet alameti resmen
el Cevab: Grubumuzda kadınlar erkeklere imam olsun ya da olabilir diyen yoktur.
Kadınların kadınlara evlerinde imamlık yapması izni, peygamber efendimiz tarafından verilmiş bir izindir.
Kadınların kadınlarla cemaat yapmasının hükmü mübah fiildir. Asrı saadette faziletli amel sevabı peşinde olan bazı sahabi hanımlar tarafından yapılmış bir fiildir.
Kadınların erkekler gibi cemaat yükümlülükleri yoktur.
Kadınlara erkeklerin cemaatine katılmak mubahtır. Kendi aralarında cemaatle namaz kılmaları da mubahtır.
Erkeklerin cemaatle namaz kılmaları (Hanefi müctehidlerine göre) müekked sünnettir. Hanbelilere göre vaciptir. Bazı zahirilere göre namazın olmazsa olma şartlarındandır. (sıhhat şartıdır)
Not: Kadıların kadınlara imamlık yapması fikri mubah iken Amine Wedud isimli uzak doğu asıllı bir modernist bayan feminist İslam söylemini oluştururken kadın haklarını seslendirirken kadınların erkeklere de imamlık yapabileceğini söylemiştir.
Soruyu soran bu durumu duymuş ve sormuş biz de gerektiği kadar cevapladık.
[1] İbn Abidin, Reddul muhtar I.577
[2] el Hattab el Maliki, et Tac vel İklil II.412
[3] eş Şafii el Umm I.191
[4] el Muradi, el İnsaf II. 263
[5] İbn Hazm el Muhalla II.167
E-Dosya : Dosyayı indirmek için tıklayınız... |