İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2002-11-15 | Güncelleyen : /2016-06-26 |
Soru: Sivrisinek, hamam böceği vs. haşere gibi hayvanları öldürmek günah mı?
el Cevab: Eve giren zararlı haşerelerin öldürülmesi caizdir. Günah değildir.
Ağaçlara ve çiçeklere zarar veren haşeratın da öldürülmesi caizdir.
Soru: Hocam hadis de buyrulur haşereleri öldürün Ramazan ayındayız banyoda hamam böceği var Ramazanın hatırına kıyamıyorum bilgilendirir misiniz?
el Cevab:
Necaset temizlenir. Zararlı haşereler öldürülür.
Karınca kırkayak, örümcek, sivrisinek, karasinek... keler, fare... Onları da af mı ediyorsunuz. :))
Hac da ve harem bölgesinde bile öldürülürler.
Hayvanların görevi insanlara yeryüzünü musahhar kılmaktır. Görevi dışına çıkanlar da öldürülür.
-Gereksiz yere hayvan öldürülmesi ise caiz olmaz.
Mülahaza: Müslüm Düzyol
Kanuni Sultan Süleyman Han, meyve ağaçlarını karıncaların sarması üzerine, meseleyi Zenbilli Ali Efendiye şöyle bir beyitle sorar:
Ağaçları sarsa, eğer karınca, Zarar var mı karıncayı kırınca.
Zenbilli Ali Efendinin cevabı şöyledir:
Yarın Hakkın divânına varınca, Süleyman’dan alır hakkın karınca.
el Cevab: Şeyhulislamın lafı geçersizdir.
Esasen bu lafı söyleyip söylemediğinin de ispatı gerekir öncelikle;
-Zararlı haşerat öldürülür.
Eve giren haşerat öldürülür.
Bitkilere dadanan haşerat öldürülür.
Mahsullere dadanan depolara dadanan haşerat öldürülür.
İnsanlara yerleşim merkezlerinde rahatsızlık veren haşerat öldürülür.
Zarar Veren Karınca'yı Öldürmenin Caiz Oluşunun Delili:
Ebu Hureyre (ra) dan:
Önceki peygamberlerden birisi bir ağacın altında konakladı. O sırada onu bir karınca ısırdı. O da eşyasını aldıktan sonra oradaki karınca yuvasının deşilip yakılmasını emretti. Allah Teala kendisine neden birini değil de hepsini cezalandırdın şeklinde vahyetti.[1]
عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
نزل نبي من الأنبياء تحت شجرة فلدغته نملة، فأمر بجهازه فأخرج من تحتها ثم أمر ببيتها فأحرق بالنار فأوحى الله إليه فهلا نملة واحدة
Hadis zarar veren haşerelerin öldürülmesinin cevazına delildir.
Söz konusu peygamberin Musa as olduğu nakledilmektedir. Bizim şeriatimizde ateşle yakmak ancak belirli cezalandırma durumlarında caiz olabilir.
Ateşten başka yolla zararlılardan kurtulunamaması durumu oluşursa ancak o takdirde caiz olabilir.
NŞA da bir zararları yokken karıncaların öldürülmesi caiz değildir. Peygamberimiz genel anlamda karıncaların öldürülmemesi konusunda ümmetini uyarmıştır.
Not: Eve girip rahatsızlık veren, ısıran, yemeklere ve erzaka dadanan karıncanın öldürülmesi caizdir.
[1] Buhari, es Sahih H No: 3141; Muslim, es Sahih H No: 2241