İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Abdest,Mezhepler |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2001-01-15 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Şafi mezhebinden bir kişi karşı cinse dokunduğunda abdest bozulup, abdesti yenileyecek imkanı bulamazsa bu durumda Hanefi mezhebini taklit edebilir mi?
el cevab : Mezhep bir müctehidin fetvalarından oluşur. (daha önce mezhepleri ve dinimizdeki yerini detaylıca yazdım onları okuyun)
Mezheplerin Dindeki Yeri:
http://www.eskieserler.com/Eski/Eserler/Fetva/4/Mezheplerin-Dindeki-Yeri.asp?LID=TR&ID=4
Dini konularda ictihadi meselelerde kimin fetvalarına göre amel ediyorsanız onun fetvaları doğrultusunda amel etmeye devam etmelisiniz.
Bazen Hanefi bazen Şafii fetvalarına göre amel etmek özellikle ibadetin sahih olacağı ya da fasit olacağı gibi farklı fetvalar olan konularda haramdır. (Bu haramlık hükmü ictihadidir. Dini ve akli gerekliliklere nazaran verilmiş bir hükümdür.)
-''Abdesti yenileme imkanı bulunamayan durum'' nitelemesi şudur. Abdest için su yoktur. Abdest için ortam uygun değildir. Abdest için vakit kalmamıştır.
Abdest için su yoksa teyemmüm meşru hale gelir.
Abdest için ortam yoksa namazınız kazaya kalır ya da teyemmüm alırsınız.
Abdest için vakit kalmamışsa namazı bu kadar geciktirdiğiniz için günahkar olursunuz.
Mülahaza: Gülsüm Aydın Coşkun
Abdest için ortam olmadığın da su varsa yine teyemmüm alınır mı?
el Cevab: Günümüz sosyal hayatında abdest için ortam yoksa namaz için de yok demektir. Abdest alamadığınız yerde namaz da kılamazsınız.
Dolayısıyla abdeste ve namaza uygun olmayan ortamda namaz vakti geçecek şekilde bulunmak haramdır. Ve bu ortam da bulunmamak imkanı olan bulunmaya devam ederse büyük günah sahibidir. Neticesinde namazı kılamazsa ayrıca ikinci bir günah daha kazanmış olur.
Elde olmadan bu ortamda bulunan mazurdur. Teyemmüm alıp namazını kılmasına izin verilirse namazını teyemmümle kılabilir.