İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Haram Para |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2021-06-15 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Banka da çalışan biri, kazandığı para ile iftar verse ve bundan sevap umsa, kafir olur mu?
el Cevab: Ehli sünnet vel cemaatin ittifak ettiği konulardan birisi de hata ve günahları işlemenin (helal kabul edilmediği müddetçe) sahibini dinden çıkarmamasıdır.
-Bankada çalışmak:
Faiz işlemi yapmak ya da aracı olmak boyutuyla “kebira=büyük günah” olur. Koruma, güvenlik, teknik destek birimi, banka aracılığıyla haram olmayan işlem yapmak gibi vb. bankacılıkla alakalı olmayan işlerde çalışmak iş bulma zorluğu çekilen ve İslami kurallara göre yönetilmeyen ülkelerde caiz olur. İslami kurallara göre yönetilen ülkelerdeki bankalarda çalışmak zaten caizdir.
Diğer taraftan helal yollarla kazanılan da haram yollardan kazanılan da “rızık”tır.
Haram bir yol veya metadan elde edilen parayla sadaka verse amel sahih olmaz. Haram ile yapılan iyi fiilden sevap ummak cahillik alametidir, o kadar. Küfrü gerektirmez.
Mülahaza: Aciz Kul
Haramdan sadaka verse ve sevap umsa alan fakir dahi, haramdan olduğunu bilerek, Allah kabul etsin dese ve veren dahi, amin dese ikisi de kafir olur.
Sadaka olarak verilen haram maldan sevap ummak caiz değildir. Haram paradan verilen sadakayı alan kimse, bunun haramdan olduğunu bilerek, Allah kabul etsin derse, kafir olur. Veren de amin derse, o da kafir olur. Haram paradan sevap ummak. Mesela bir bayan fuhuş parası ile kurban kesse, bundan sevap umsa, küfre girer. Sevap ummadan yaparsa küfre girmez.
el Cevab: Bu yazdıklarını bu genellemelerle tamamen hatalı. İlmi yeterliliği olmayanlar iman-küfür ile alakalı konularda hüküm vermekten uzak dursalar daha uygun olur.
Yukarıdaki metin http://www.dinimizislam.com/detay.asp?Aid=1120 adresinden alınmış. Bu sitede ki bilgiler fetva kitaplarından birbölümün olduğu gibi alıntılanıp kendilerine sorulan sorulara cevap olarak yayınlanmasından oluşuyor. Ama bu uslupla sorular cevaplandığında kişiden kişiye değişebilecek bir yapı arzaden konu hakkındaki şeri hükmün sizin gibi okuyucular tarafından yanlış anlaşılmasına sebep oluyor. Fıkıh kitaplarındaki küfür olur şeklinde nitelenen fetvaların çoğunluğu ''itikadi küfür'' değil ''ameli küfür'' manasındadır. Buna ''Kufrun Dune Kufr '' da denilir. (كفر دون كفر)
Haram parayla evlenmek,ve ihtiyaçlarını gidermek günahtır. Ama haram olması inkar edilmediği müddetçe sahibi kafir olmaz. Büyük günah sahibi olur. Ehli Sünnet ise Büyük Günah sahiplerini o günahları helal kabul etmedikleri müddetçe tekfir etmez. Fahişe fuhuştan kazandığı paradan ve fuhuştan dolayı kafir olmazken hangi mantıkla onu sadaka verse kafir olur ki. Sadece ameli batıl olur.