Hit (159) F-1253

Kadınlar Erkeklere İtaat Etmekle Emredilmişlerdir

İlim Dalı : Fıkıh Konusu :
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2019-06-09 Güncelleyen : /0000-00-00
Soru: "Kadınlar Erkeklere İtaat Etmekle Emredilmişlerdir". Geleneksel söyleminin delili nedir?
 
el Cevab:
Delil: 
Süleyman b. Amr b. Ahvas (ra) dan:
Veda haccında efendimizi şöyle derken işittim… Kadınlara iyi davranın Allah onları sizlere yardımcılar olarak lutfetmiştir... Kadınlarınız size itaatkâr oldukları sürece onlar üzerinde aşırı davranmayın kadınlarınızın sizin üzerinizde hakları vardır. Sizin de onlar üzerinde haklarınız vardır. Evlerinize sizin hoşunuza gitmeyecek insanları kabul etmemeleri ve yataklarınıza sizin razı olmayacağınız insanları oturtmamaları sizin onların üzerinizdeki haklarınızdandır. Onlara hoş muamele etmeniz, yeme ve içmelerinde (hayat standartlarında) onlara razı olabilecekleri imkânlar sunmanız da onların sizin üzerinizindeki haklarındandır.[1]
 
عن سليمان بن عمرو بن الأحوص حدثني أبي أنه شهد حجة الوداع مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فحمد الله وأثنى عليه وذكر ووعظ ثم قال: استوصوا بالنساء خيرا فإنهن عندكم عوانٍ ليس تملكون منهن شيئا غير ذلك إلا أن يأتين بفاحشة مبينة فإن فعلن فاهجروهن في المضاجع واضربوهن ضربا غير مبرح فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا إن لكم من نسائكم حقا ولنسائكم عليكم حقا فأما حقكم على نسائكم فلا يوطئن فرشكم من تكرهون ولا يأذن في بيوتكم لمن تكرهون ألا وحقهن عليكم أن تحسنوا إليهن في كسوتهن وطعامهن
 
 
Hadisin Delil Olma Açısı:
Kadınlar eşlerinin izni olmadan evlerine misafir kabul etmezler. Bu erkeğin (eşin) onların üzerindeki haklarındandır.
Hadis erkeğin kadına izin verme yetkisini isbat eder. İzin verme yetkisi bu konuda aile reisi olması sebebiyle erkeğe verilen bir yetkidir.
Eve misafir kabul etme de eşinden izin alması gerekiyorsa evden çıkarken de eşinden izin alması gerekir.
 
Kadınlara Erkeklere İtaatı Emreden Allahtır. Erkeklere Allahın Emirleri Çerçevesinde Taat Etmek Allaha İtaat Kabilindendir.
-''Allah'a yemin olsun ki, bir kadın eşinin hakkını yerine getirmedikçe rabbinin üzerindeki hakkını eda etmiş olmaz...''[2]
 
والذي نفس محمد بيده لا تؤدي المرأة حق ربها حتى تؤدي حق زوجها ولو سألها نفسها وهي على قتب لم تمنعه
 
 
Peygamberimiz Kadınlara Eşlerinden İzin Almadan Evden Çıkmamalarını Emretmiş Ve İzin Almadan Evden Çıkmaktan Sakındırmıştır.
İbn Omer (ra) dan;
''Efendimize erkeğin eşi üzerindeki hakkı nedir diye sordum. Evden onu izni olmaksızın çıkmamasıdır. Bunu yaparsa melekler ve rahmet melekleri ve gazab melekleri tevbe edinceye kadar ona lanet ederler. Ey Allah’ın rasulu ya eş ona (izin vermemek suretiyle) zulmediyorsa dedim. Zulmediyor olsa bile cevabını verdiler...''[3]
 
عَنِ ابْنِ عُمَرَ...قَالَتْ: يَا نَبِي الله مَا حَقُّ الزَّوْجِ عَلَى امرأته ؟
قَالَ: لاَ تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهِ إِلا بِإِذْنِهِ ، فَإِنْ فَعَلَتْ: لَعَنَتْهَا مَلاَئِكَةُ اللهِ وَمَلاَئِكَةُ الرَّحْمَةِ وَمَلاَئِكَةُ الْغَضَبِ حَتَّى تَتُوبَ ، أَوْ تراجع.
قَالَتْ: يَا نَبِيَّ اللهِ: فَإِنْ كَانَ لَهَا ظَالِمًا ؟
قَالَ: وَإِنْ كَانَ لَهَا ظَالِمًا.
قَالَتْ: وَالَّذِي بَعَثَك بِالْحَقِّ لاَ يَمْلِكُ عَلَيَّ أَمْرِي أَحَدٌ بَعْدَ هَذَا أَبَدًا مَا بَقِيتُ "
 
Erkeğin Hanımı Üzerindeki Haklarından Birisi Eşinin Ondan İzin Almadan Evden Çıkmamasıdır.
İbn Abbas (ra) dan;
Has'am kabilesinden bir kadın efendimize sordu: eşin hanımı üzerindeki hakları nedir? Efendimiz; eşinin izni olmadan evinden çıkmamasıdır. İzin almadan çıkarsa melekler ona eve dönünceye ya da tevbe edinceye kadar lanet ederler, buyurmuştur.[4]
 
ومن حق الزوج على الزوجة أن لا تخرج من بيته إلا بإذنه ، فإن فعلت ذلك لعنتها الملائكة حتى ترجع أو تتوب
 
5 ve 6 nolu hadislerin delil olma açısı:
Efendimize has'am kabilesindne gelen bir kadın kadınların erkekler erkeklerin kadınlar üzerindeki haklarını sorunca efendimiz kadının eşinin izni olmadan evden çıkması durumunda rahmet ve gazab meleklerinin kendisine beddua edecekleri gibi latif bir cevap vererek kadının velisinin iznini almadan evinden dışarı çıkmaması gerektiğini söylemiştir.
 
Kadının Eşine İtaatı Dini Sorumluluklarındandır. Evden Çıkarken İzin Alması Da Dini Sorumluluklarındandır.
İbn Omer (ra)dan;
Efendimiz buyurdular ki; iki sınıf insanın namazı başının üstünden daha yukarı çıkmaz. (Amalleri fayda vermez, kabul olmaz.) Bunlardan birisi de eşine isyankâr olan kadındır. Bu durum tevbe edene kadar devam eder.[5]
 
وعن ابن عمر رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم اثنان لا تجاوز صلاتهما رؤوسهما عبد أبق من مواليه حتى يرجع وامرأة عصت زوجها حتى ترجع
 
 
Kadın Anne Babasını Ziyaret Edeceği Zaman Bile Eşinden İzin Almalıdır. Hz. Aişe Nin Ameli Buna Delildir.
Aişe (ra)dan;
''Bana anne babamı ziyaret etmem için izin veriri misin ey Allah’ın Rasulu''[6]
 
أن عائشة رضي الله عنها قالت للنبي صلى الله عليه وسلم: ( أتأذن لي أن آتي أبوي
 
Kadının Eşinin Allah Tarafından Kendisine Verilen Haklarına Hürmet Etmesi İmandandır.
Muaz b cebel (ra)dan;
Efendimiz, “Mümin bir kadın eşinin hakkını ona vermediği müddetçe imanın lezzetini tatmaz, buyurmuşlardır.” [7]
 
ولا تجد امرأة حلاوة الإيمان حتى تؤدي حق زوجها
 
Kadının Eşine İtaat Etmesi Ve İzin Alması Onu Alçaltıcı Bir Durum Değildir.
İslam Dininde Kadının Eşine İtaat Etmesi Kadına Cennet Kazandıran 4 Büyük Amelden Birisidir.[8]
 
إذا صلت المرأة خمسها وصامت شهرها وحصنت فرجها وأطاعت زوجها قيل لها ادخلي الجنة من أي أبواب الجنة شئت
 
 
Mazeretsiz Olarak Erkekten Boşanmyı Talep Eden Kadın Kötü Ahlaklıdır.
Kadının eşine kırılıp sebepsiz yere boşamasını istemesi kötü ahlaktır.
Efendimiz (sav) bu konuda: “Sebepsiz yere eşinin kendisini boşamasını isteyen kadın cennetin kokusunu alamaz (giremez)”[9] buyurmuşlardır.
 
أيما امرأة سألت زوجها طلاقا من غير بأس فحرام عليها رائحة الجنة
 
Sonuç:
Yukarıda ifade edilen ayetler ve kadının ailedeki konumunu ve sorumluluklarını gösteren hadisler ve kadının eşinden izin alması ve ona itaat etmesini ifade eden hadisi şeriflerin genel hükmüne göre;
Bir kadın (velisi)nin izni olmadan evden çıkmaz.
Eve misafir almaz.
Onun bilgisi dahilinde ve idaresi sınırları içerisinde kalarak onun evini idare eder, malına sahip çıkar, çocuklarına ve bakmakla yükümlü olduğu insanlara karşı eşinin verdiği görevleri elinden geldiğince yerine getirir.
 
Kadının eşinden genç kızın velisinin izninden bağımsız olarak onun gösterdiği evin dışına çıkması veya orada kalması, velisine isyan edip işe girmesi ve tek başına ya da arkadaşlarıyla müstakil evde kalması ''NUŞUZ'' olur ve haramdır.
 

[1] İbn Mace, es Sünen, h no: 1851; et Tirmizi, es Sünen, h no: 1163.
[2] İbn Mace, es Sünen h no: 1853.
[3] Ahmed b Hanbel, el Müsned, h no: 813; el Beyhaki, es Sünen el Kubra, VII.292
[4] el Bezzar, el Müsned II.177;  Ebu Ya'la, el Musned IV.340.
[5] el Hakim, el Mustedrek ala's-Sahihayn, h no: 7394; et Tabarani, el Mucemu'l-avsat, h no: 3749; İbn Hacer el Askalani, İthafu'l-mehara, h no: 9808.
[6] el Buhari , es Sahih h no: 4141; Muslim, es Sahih h no: 2770
[7] el Hakim, el Müstedrek ala's-sahihayn, IV. 172
[8] Ahmed b Hanbel, el Musned h no: 1595; İbn Hacer el Askalani, İthaful Mehara, h no 12893; et Tabarani, el Mucem el Avsat h no: 9036;
[9] et Tirmizi, es Sünen, h no: 1104; Ebu Davud, es Sünen hno: 1902; İbn Mace, es Sünen h no: 2045.